Jobb világban akarsz élni?... Legyél jobb vezető!

FLIGBY magyarul

FLIGBY magyarul

FLIGBY tanulmány a Vezetéstudományban

A munkahelyi Flow-állapotot elősegítő vezetői készségek

2023. január 15. - Mr. Fligby

Buzády Zoltán professzor kutatócsapatának tanulmánya a Vezetéstudomány folyóirat 2022/3. számában.

A szerzők tanulmányukban a vezetés emberi tényezőivel foglalkoznak, Csíkszentmihályi Mihály flow-elméletéhez (1997) kapcsolódóan a munkahelyi flow-állapotot elősegítő vezetéshez szükséges készségeket és ezek összefüggéseit vizsgálják. Rámutatnak arra, hogy a játékosítás és a komoly játékok fontos szerepet tölthetnek be a modern vezetőképzésben: az érintettek valósághű virtuális döntési szituációkon keresztül tapasztalatokat szerezhetnek készségeikről, döntéseik hatásáról, egyben fejleszthetik versenyképességet biztosító vezetői képességeiket. A kutatás újdonsága, hogy a flow-elmélet és a vezetői készségek közötti kapcsolatot a komoly játék eszközével létrehozott, kiterjedt adatbázison vizsgálja: a FLIGBY® („Flow is Good Business For You”), a flow-alapú vezetői készségek mérésére és fejlesztésére kidolgozott komoly játék közel egy évtizedre visszatekintő adatai adják empirikus elemzésük alapját.

buzady_vezetestudomany.jpg

 

Mit mér a FLIGBY

A Csíkszentmihályi Mihály által meghatározott készségtár részletes magyarázata

A FLIGBY projekt egyik legfontosabb hozzájárulása a XXI. század elején tartalmában és módszertanában megújuló vezetés-fejlesztési gyakorlathoz kétség kívül a Flow-támogató környezet kialakulását biztosító leadership készségek meghatározása volt. A Csíkszentmihályi professzor által vezetett szakértői csapat eredeti definícióit időről-időre áttekintik különböző akadémiai kutatások. Az itt bemutatott magyarázatot a Budapesti Corvinus Egyetem csapata készítette Buzády Zoltán professzor irányításával, aki egyben a FLIGBY Global Research Network vezetője is.

  1. Értő figyelem (Active listening) - Az értő figyelem (active listening) a másik fél megértésének eszköze, tudatos koncentrálás a másik fél közléseire, aktív hallgatás és odafigyelés a beszélő gondolataira és érzelmeire, az üzenetre és annak mélyebb kontextusára. Az értő figyelem segíti az egyértelmű kommunikációt és az azonos értelmezést, megerősíti a másik fél előrehaladását és a közös pontok kialakítását. Nem csak az intellektuális megértés a célja, hanem a gondolatok érzelmi beágyazottságának felismerése is. 
  2. Elemzőkészség (Analytical skills) - Összetett problémák és elképzelések vizualizálására, széttagolására és megoldására való készség. Az ilyen készségek magukban foglalják a logikus gondolkodás alkalmazására való képességet az információgyűjtés és elemzés során, problémák megoldásainak megtervezését és tesztelését, valamint tervek létrehozását.
  3. Asszertivitás (Assertiveness) - Készség arra, hogy érzéseinket és igényeinket mások jogainak megsértése nélkül és agresszivitástól mentesen ki tudjuk fejezni. Az asszertív viselkedés során képesek vagyunk képviselni érdekeinket, indokolatlan félelem nélkül kiállni magunkért, nyugodtan kifejezni legőszintébb érzéseinket, vagy gyakorolni jogainkat mások jogainak megtagadása nélkül.
  4. A kihívások és készségek közti egyensúly megteremtése (Balancing skill) - Készség arra, hogy különböző tartalmú dolgokat összevessünk és azonos fontossággal kezeljünk. A hatékony vezetés az egyensúlyról szól. A kihívások és a készségek közötti egyensúly a Flow szükséges feltétele. Könnyebb úgy teljesen magunkénak érezni egy feladatot, ha azt megvalósíthatónak tartjuk. Ha úgy tűnik, hogy a feladat túlmutat a képességeinken, hajlamosak vagyunk aggodalmat érezni, ha pedig túl egyszerű, könnyen unalmassá válhat. A figyelem mindkét esetben elterelődik a célról: az aggódó ember figyelmét elvonja a végeredmény miatti nyugtalankodás, az unatkozó ember pedig más feladat után néz. Az ideális körülmények az alábbi egyszerű képlettel írhatók le:  Flow akkor alakul ki, ha a kihívások és a készségek egyre emelkedőbb szinten egyenlítődnek ki. 
  5. Az elköteleződés és bizalom légkörének megteremtése (Engagement and trust) - Készség a bizalomkeltésre és az elkötelezettséggel jellemezhető pozitív, teljesítő, munkaorientált lelkiállapot létrehozására. Elkötelezettségről akkor beszélünk, ha valaki szorosan érintettnek érzi magát a munkájában, és tapasztalja a fontosság, a lelkesedés és a kihívás érzését. Meggyőződés vagy bizalom kiépítését jelenti valamilyen minőségre, személy vagy tárgy tulajdonságára, vagy akár egy kijelentés igazságtartalmára vonatkozóan vagy az iránt.
  6. Üzleti gondolkodásmód (Business-oriented thinking) - Készség a helyzetek kezelésére és problémák megoldására úgy, hogy ez hozzáadott értéket teremtsen a vállalat részére, és végeredményben értéket hozzon létre a tulajdonosok/érdekelt felek számára. Az üzletfejlesztés sikeréhez tudni kell kezelni a vállalati környezet lehetőségeit és veszélyeit, valamint felismerni az elkerülendő szervezeti gyengeségeket és a kiaknázható erősségeket.
  7. Kommunikációs készségek (Communication)  - Olyan készségtárat jelentenek, amelyek képessé tesznek minket arra, hogy úgy közöljünk információkat, hogy azok befogadása és megértése megtörténjen. A kommunikációs készségek az interperszonális viselkedés teljes repertoárját jelentik. 
  8. Konfliktuskezelés készsége (Conflict Management) -  A konfliktusok felismerésének és kezelésének megfontolt, méltányos és hatékony módon történő gyakorlata. A konfliktuskezelés azon az elven alapul, hogy nem lehetséges megoldani minden konfliktust, de kezelésük elsajátítása csökkenti az improduktív eszkalálódás esélyeit.
  9. Delegálás készsége (Delegating) - Készség funkciók vagy hatáskörök átruházása másra, azzal a céllal, hogy az illető eljárhasson a delegáló vezető nevében. A delegálás döntések meghozatalára hatalmazza fel a beosztottat, azaz a döntéshozatali jogosultság áthelyezéséről van szó az egyik szervezeti szintről egy alsóbb szintre. A mandátum személyhez és időhöz kötött.
  10. Diplomáciai készségek (Diplomacy) - Képessé tesznek arra, hogy figyelembe vegyük a tárgyalásban részt vevő felek eltérő érdekeit és értékeit, ezeket a különbségeket tiszteletben tartsuk, és a felekkel tapintatosan viselkedjünk.
  11. Érzelmi intelligencia (Emotional intelligence) - Az a képesség és készség, amelynek segítségével saját és embertársaink érzelmeit felismerjük, azonosítjuk, értelmezzük és kezeljük. Az érzelmi intelligencia fejleszthető. 
  12. Felhatalmazás készsége (Empowerment) - Képesség arra, hogy információkat, jogokat és hatalmat osszunk meg az alkalmazottakkal, hogy ők kezdeményezhessenek és döntéseket hozhassanak a problémák megoldására, a tevékenységek és teljesítmények javítása érdekében. A felhatalmazott szabadon dönthet, de vállalnia kell a felelősséget.
  13. Vállalkozás/Kockázatvállalás készsége (Entrepreneurship, Risk-taking) - Képesség és hajlandóság egy vállalkozás kitalálására, megszervezésére és irányítására, annak minden velejáró kockázatával együtt, haszonszerzés céljából. A vállalkozó szellemet az innováció és a kockázatvállalás jellemzi, mely alapvető sikertényező a folyamatosan változó piacokon.
  14. Végrehajtási készségek (Execution) -  Készség a vezetői feladatok elvégzésére, teljesítésére, egy terv, feladat stb. végrehajtására, valaminek a sikeres megtételére. Az üzleti tevékenységeknek a közös értékekkel összehangoltan történő irányítását jelenti. Napjainkban a stratégiai célkitűzések teljesítése az egyik a legnagyobb vezetői kihívás.
  15. Visszacsatolás nyújtásának készsége (Feedback) - Olyan információk a teljesítményről , amelyek mentén az érintettek cselekedhetnek is. A visszacsatolásoknak érthetőnek kell lenniük, azokat tiszteletteljes módon kell átadni. A teljesítményét javítani szándékozó szervezetnek a visszacsatolások segítséget nyújtanak a szükséges kiigazítások megtételében. A visszacsatolás jelen idejű szükséglet. Nehéz elmélyültnek maradni bármilyen munkában úgy, hogy az ember nem kap naprakész, „online” információkat a teljesítményéről. A Flow élmény teljes átélése nagy részben abból ered, hogy az ember tudja, hogy amit csinál, annak jelentősége és következménye van. A visszacsatolás érkezhet a teljesítményt véleményező kollégáktól vagy felettesektől, de sokszor inkább maga a tevékenység az, amely az információt szolgáltatja. 
  16. Jövőorientált gondolkodásmód  (Future orientation) - Készség a hosszú távú gondolkodásra. Ez az „előretekintés” képessége. 
  17. Információgyűjtés készség (Information gathering) - Készség azon megfelelő információk összegyűjtésére, amelyek alapján a következő lépés megtehető, illetve a jövő megtervezhető. A vezetőknek tudniuk kell, milyen információkat kell begyűjteniük, hol találják és hogyan gyűjthetik be ezeket, és végső soron hogyan kell feldolgozniuk az összegyűjtött információkat.
  18. Intuitív gondolkodás (Intuitive thinking) - Olyan típusú gondolkodás, amely az évek alatt szerzett ismeretekre és tapasztalatokra épül, mely segítségével képesek vagyunk megérteni a környezet és az emberek működését. Alapvetően nem racionális folyamatokra, nem tényekre vagy adatokra épít, nincs fókuszpontja, nem lineáris. Perspektivikus, több dologra tekint egyszerre, a nagy képet nézi. Megérzések vagy ösztön alapján végzett cselekedetek jellemzik, érzelmek is vezérelhetik.
  19. Részvételi hajlandóság/készség a bevonódásra (Involvement) -  A csapat/csoport tevékenységeiben való részvétel készségét jelenti. Aktív részvételt jelent a csapatmunkával járó tevékenységekben és a végrehajtási folyamatokban.
  20. Motiválás készsége (Motivation) - Birtokában a vezető képes arra, hogy a másokban rejlő belső hajtóerőket a kívánt célok elérése érdekében mobilizálja. A motiválás készsége lehetővé teszi annak megértését és gyakorlatba ültetését, hogy mitől lesz és marad valaki motivált. Segít biztosítani, hogy mindenki a lehető legproduktívabb legyen.
  21. Szervezőkészség (Organizing) - Több elem egyetlen tervszerű struktúrába való rendezésének képességét jelenti. Képesség arra, hogy olyan emberekből álló hálózatot hozzunk létre az egész szervezetre kiterjedően, akik segítenek megoldani a problémákat azok felmerülésekor. A jó szervezők úgy alakítják az ilyen hálózatokat, hogy azoknak olyan személyek is részei legyenek, akik egy konkrét stratégia megvalósítása során a várható különleges problémákat is kezelni tudják. 
  22. Priorizálás készsége (Prioritizing) - Készség arra, hogy tételek egy csoportját értékelve, azokat fontosság és/vagy sürgősség szerint rangsoroljuk.
  23. Megfelelő időben való döntéshozatal készsége (Timely decision-making) - Olyan készség, amely lehetővé teszi, hogy időzavarban is gyors döntéseket lehessen hozni olyankor, amikor korlátozott mennyiségű és elégtelen minőségű információ áll rendelkezésre. Ez a készség szükséges az autoriter és következetes döntéshozatalhoz.
  24. Egyéni erősségek felismerésének készsége (Recognizing personal strengths) - Olyan készség, amely a saját vagy mások kiemelkedő tulajdonságainak felismerésére szolgál. Ezek a velünk született tulajdonságok, képességek az évek alatt, az élettapasztalat során személyes erősségekké alakíthatóak. Ez a készség annak a felismerését jelenti, hogy ezek az emberekben rejlő erősségek potenciálisan a szervezet előnyére fordíthatók. 
  25. Közösségi dinamikák kezelésének készsége (Social dynamics) - Készség a helyzetek és az azokat befolyásoló társasági dinamikák tudatos kezelésére. Magában foglalja azoknak az interakciós stílusoknak és stratégiáknak az ismeretét, amelyek elősegítik céljaink elérését az interakciók során. 
  26. Társadalmi felelősségvállalás (Social responsibility) - Készség arra, hogy úgy irányítsuk az üzleti folyamatokat, hogy azok összességében kedvező hatással legyenek a társaságban érdekelt felekre és a társadalom egészére.
  27. Stratégiai gondolkodás készsége (Strategic thinking) - Segít a vezetőknek a célok kitűzésében, a prioritások meghatározásában, a politikákkal kapcsolatos problémák felülvizsgálatában, és a hosszú távú tervezésben. Az egyértelmű célok megléte nélkülözhetetlen a flow állapot eléréséhez. Ahhoz, hogy valaki el tudjon mélyedni egy tevékenységben, alapvetően fontos az, hogy minden pillanatban tudja, milyen feladatot kell elvégeznie. Természetesen fontosak a tevékenység végső céljai is, de az igazi élmény a cél felé történő haladásból ered, nem pedig annak eléréséből.
  28. Csapatmunka elősegítése  (Teamwork) - A csoportos munka létrehozására, elősegítésére és irányítására való készség. Hatékony csoportmunka esetén a csoport egyes tagjai félreteszik egyéni érdekeiket, hogy a közös cél elérése érdekében dolgozzanak. 
  29. Időgazdálkodás készsége (Time management) - Készség az idő szisztematikus, prioritásalapú allokációjára a párhuzamos igények között.

 

ELŐSZÖR MAGYARUL! Csíkszentmihályi: Út a boldogsághoz

2022. július 6-án jelent meg először magyarul Csíkszentmihályi Mihály, a Flow-élmény megalkotójának "Flow: Út a boldogsághoz" című könyve, melyben a világhíres tudós az életfilozófiájáról mesél.

A Pallas Athéné KÖnyvkiadó által szervezett könyvbemutatóról készült felvétel itt látható:

Csíkszentmihályi Mihály (1934–2021), a híres magyar származású pszichológus, a kreativitás és a tökéletes élmény lélektanának egyik legismertebb nemzetközi kutatója 71 éves volt, amikor Ingeborg Szöllösi felkereste montanai nyári otthonában, és nyolc napon át az életfilozófiájáról beszélgettek. A kötet ennek a beszélgetésnek a lenyomata, benne számos felvillanyozó, és nagyszerű felismerést hordozó történettel.

Egy személyes beszélgetés Csíkszentmihályi Mihállyal inspiráló kalandtúra. Az egyik utolsó "reneszánsz emberként" szellemesen és elegánsan szembesít bennünket világunk vízválasztó kérdéseivel. Ennek mentén osztja meg gondolatait a gyerekneveléstől a játék társadalmi értékén át a közösségek Flow élményéig. Mindezt úgy, hogy a tudós helyett most egy közvetlen barát ül velünk szemben, aki szelíden, de határozottan ösztönöz minket egy jobb és boldogabb életre.

A könyvbemutató alkalmával nemcsak a kötetről, hanem Csíkszentmihályi professzor életéről és Erdélyben tett látogatásáról is beszélgettek a meghívottak.

In Memoriam Csíkszentmihályi Mihály

A Flow elmélet megalkotójára emlékezünk

2021. október 20-án, 87 éves korában elhunyt Csíkszentmihályi Mihály, a flow elmélet megalkotója, a pozitív pszichológia egyik atyja, a legtöbbet idézett magyar tudós. Csíkszentmihályi professzor életműve, a flow élmény megtapasztalása szerves részét képezi a Vezetőképző Akadémia képzésének. A Flow Kutatóintézet elhivatott aziránt, hogy páratlan szellemi hagyatékát tovább vigye és gyarapítsa. Ebben a podcast epizódban Csíkszentmihályi professzor úrra emlékezünk.

Videójátékok, szimulációk és a tapasztalati tanulás kapcsolata

Avagy lehetséges Minecraftot játszva tanulni?

50375613198_f48f1f4111_o.png

Tudományos körökben ma már kevesen vitatják, hogy bizonyos, oktatási céllal készült játékok vagy játékos eszközök valóban hatékonyak és eredményesek lehetnek.

A komoly játékok technikailag és tartalmilag is komplexebb formájára példa a Csíkszentmihályi Mihály áramláselméletét felhasználó FLIGBY, amely egy családi borászat vezetésének keretjátékában alapvető vezetői készséget tesztel és mér vezetésfejlesztő szimulációként. A menedzserek képzését vagy döntéshozását támogató üzleti játékok és szimulációk fokozatosan egyre elterjedtebbé váltak. 

Hartyándi Mátyás tanulmánya a nemzetközi szakirodalom elemzésével tudományos igényű áttekintést ad az online szimulációk által létrehozott tanulási mezők működési mechanizmusairól.

Az írás teljes terjedelmében itt olvasható

LeaderShape: Jövőbe mutató játékok

Beszélgetés Porkoláb Imrével, az MCC Vezetőképző Akadémia igazgatójával

A FLIGBY, egy olyan szimulációs játék, amely Csíkszentmihályi Mihály világhíres flow elméletének feldolgozását, és a flow-alapú vezetői fejlesztési folyamat „játékosítását” célozza. Ha szeretnél többet megtudni Csíkszentmihályi Mihály életéről, a vezetés és a flow kapcsolatáról, valamint a FLIGBY működéséről, akkor hallgasd meg a LeaderShape podcast legújabb epizódját Vécsey Zsadánnyal.

Vissza nem térő lehetőség egyetemistáknak

Részvétel az At Work és az ALEAS közös kutatásában

2019-ben nagyszabású közös kutatásba kezdett az At Work Tanácsadó és Szolgáltató Kft. és az ALEAS Simulations Inc., amelynek keretében most díjmentesen ki lehet próbálni a munkahelyek világában jól ismert és gyakran használt Vienna Test System (VTS) teszteket és a FLIGBY-t.

A kutatás során a résztvevők három pszichológiai tesztet töltenek ki, amelyek a személyiségvonásaikat, gondolkodási képességüket és vezetői hozzáállásukat mérik. A pszichológiai tesztek kitöltését követően indulhat is a játék: a Turul Borászat ügyvezetőjeként kell irányítani egy csapatot, ami számos kihívás és döntés elé állítja a játékost.

A folyamat végén az egyéni tanulságok mellett két riporttal is gazdagodik a résztvevő, amelyben összesen majdnem 100 mutatóban tudja összehasonlítani a saját eredményeit másokéval. A FLIGBY riportból kiderül, hogy képes volt-e sikerre vinni a csapatát, és megnyerni a rangos „Spirit of the Wine” borászati díjat, miközben megtudhatja magáról, hogy a csapat vezetése során milyen erősségeket mutatott vezetőként, illetve hol vannak a fejlesztendő területei. Az összehasonlítás alapját a több ezer játékos adja, aki már megpróbálkozott a Turul Borászat vezetésével. A pszichológiai tesztekről szóló riportból kiderül, hogy a reprezentatív normacsoportokhoz képest milyen személyiségjegyekkel, gondolkodási képességgel és vezetői potenciállal rendelkezik a résztvevő. A kutatás végén ráadásul a résztvevők még hónapokig ingyen használhatják a FLIGBY-t, kipróbálva azt, hogy különböző vezetői döntések milyen következményekhez vezetnek.

A kutatásban eddig mintegy 100 fő vett részt. Mi a teendő, ha részt kívánsz venni a kutatásban? Küldj egy e-mailt a zsolt.szabo@atwork.hu e-mail címre, és mi részletesen leírjuk a további lépéseket!

Néhány visszajelzés a kutatásban eddig résztvevőktől:

„Köszönöm szépen a lehetőséget, nagyon érdekes volt végigcsinálni!”

„Végeztem a lezáró résszel is. Köszönöm, hogy részt vehettem a kutatásban. Érdekes és tanulságos élmény volt.”

„Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget, örültem, hogy részt vehettem! Ha a jövőben lesz hasonló felmérés, szívesen csatlakozom a későbbiekben is.”

„Befejeztem a játékot, szuper volt, köszönöm.:)”

„Köszönöm, hogy részt vehettem, érdekes tapasztalatokkal lettem gazdagabb.”

fligby-kutatas-felhivas_2.jpg

A "Good Business" értékek regionális megjelenítése

A Budapest Institute of Banking együttműködés értékelése - Podcast

A FLIGBY programot jegyző ALEAS Sims. és a Budapest Institute of Banking (BIB) együttműködésének célja a Csíkszentmihályi Mihály által megfogalmazott "Jó üzlet" értékek regionális megjelenítése, és eljuttatása a vállalati döntéshozókhoz.

Erről a közös munkáról beszélgetett Pál Kata, a BIB operatív vezetője Vécsey Zsadánnyal, az ALEAS társalapítójával 2020. áprilisában.

 

A példaértékű vezetővé válás öt alapszabálya

Vécsey Zsadány előadása a Pallas Athéné Kiadó könyvbemutatóján

Mint arról annak idején mi is beszámoltunk, a Pallas Athéné Könyvkiadó tavaly mutatta James M. Kouzes és Barry Z. Posner "VEZETŐI KÉSZSÉGEK ELSAJÁTÍTÁSA: A példaértékű vezetővé válás öt alapszabálya" című könyvét. Ebből megtudhatjuk, hogy mindenkiből válhat rátermett vezető, az ehhez szükséges tudás pedig nem velünk született csoda, hanem megtanulható, gyakorlással elsajátítható képességek halmaza. A kötet bemutatóján a FLIGBY műhely vezetőjének, Vécsey Zsadánynak jutott a megtisztelő feladat, hogy bemutassa a szerzők által részletesen leírt öt alapszabályt. A Kiadó kérésére azonban ezt úgy tette meg, hogy közben öt érdekes történetet is elmesélt a Csíkszentmihályi Mihállyal való közös munkáról.

A Kiadó nemrég indított Podcast csatornát, amelyen most elérhetővé tette a könyvbemutatón elhangzott előadás hanganyagát: 

 

A prezentáció közben kivetített slideok itt követhetők:

 

süti beállítások módosítása