Jobb világban akarsz élni?... Legyél jobb vezető!

FLIGBY magyarul

FLIGBY magyarul

FLIGBY Vezetői Készségtár

29 kompetencia a flow-alapú szervezetekhez

2016. január 17. - Mr. Fligby

A FLIGBY vezetésfejlesztő játék, így adódik a kérdés, hogy milyen készségeket tesztel, mér és fejleszt pontosan? A szimuláció megalkotásakor a Flow-alapú munkakörnyezet létrehozásához és fenntartásához szükséges vezetői kompetenciák meghatározása volt a leghangsúlyosabb feladat.

Alapul Csíkszentmihályi professzor eredeti, 2003-ban publikált "Good Business" ("jó üzlet") kutatásai szolgáltak. Akkor három vezető amerikai egyetem (Claremont, Harvard, Stanford) szövetkezett arra, hogy leírjanak egy, a XXI. századi üzleti környezetben sikeres és előremutató vezetői magatartásmintát. A kutatás keretében olyan meghatározó befolyással bíró vezető üzletemberekkel és vállalkozókkal készítettek mélyinterjút, mint Ted Turner (CNN), Michael Markkula (Apple), Sir John Templeton (Templeton Funds), és Anita Roddick (Body Shop). A játék fejlesztői ezeket a beszélgetéseket másodelemezték, és meghatároztak egy olyan, az interjúalanyokat általánosan jellemző készség-listát, melyet aztán összevetettek több nemzetközileg is sikeres és elismert üzleti szervezet által használt vezetői kompetenciarendszerrel.

Ez alapján véglegesítették a FLIGBY alapját jelentő 29 készséget:

flow-leadership_skills.png

A 29 készség pontos leírása

  1. Az aktív figyelem (Active listening) - A kölcsönös megértést elősegítő válaszadás egy módja. A figyelemnek ez a módja magában foglalja az üzenet tartalmának, valamint a küldő szándékának és az üzenetközlés körülményeinek megértését. Az aktív figyelem a hallgatás és a válaszadás szervezett formája, amely a figyelmet a beszélőre koncentrálja. A hallgatónak nem kell egyetértenie a beszélővel – egyszerűen csak meg kell állapítania, hogy a beszélő mit mondott, meg kell értenie az üzenetet.
  2. Elemzőkészség (Analytical skills) - Összetett problémák és elképzelések vizualizálására, széttagolására és megoldására való készség. Az ilyen készségek magukban foglalják a logikus gondolkodás alkalmazására való képességet az információgyűjtés és elemzés során, problémák megoldásainak megtervezését és tesztelését, valamint tervek létrehozását.
  3. Asszertivitás (Assertiveness) - Készség arra, hogy érzéseinket és igényeinket mások jogainak megsértése nélkül és agresszivitástól mentesen ki tudjuk fejezni. Az asszertív viselkedés során képesek vagyunk képviselni érdekeinket, indokolatlan félelem nélkül kiállni magunkért, nyugodtan kifejezni legőszintébb érzéseinket, vagy gyakorolni jogainkat mások jogainak megtagadása nélkül.
  4. Egyensúlyteremtés (Balancing skill) - Készség arra, hogy különböző tartalmú dolgokat összevessünk és azonos fontossággal kezeljünk. A hatékony vezetés az egyensúlyról szól. A kihívások és a készségek közötti egyensúly a Flow szükséges feltétele. Könnyebb úgy teljesen magunkénak érezni egy feladatot, ha azt megvalósíthatónak tartjuk. Ha úgy tűnik, hogy a feladat túlmutat a képességeinken, hajlamosak vagyunk aggodalmat érezni, ha pedig túl egyszerű, könnyen unalmassá válhat. A figyelem mindkét esetben elterelődik a célról: az aggódó ember figyelmét elvonja a végeredmény miatti nyugtalankodás, az unatkozó ember pedig más feladat után néz. Az ideális körülmények az alábbi egyszerű képlettel írhatók le: Flow akkor alakul ki, ha a kihívások és a készségek egyre emelkedőbb szinten egyenlítődnek ki.
  5. Elköteleződés kiépítése (Engagement and trust) - Készség a bizalomkeltésre és az elkötelezettséggel jellemezhető pozitív, teljesítő, munkaorientált lelkiállapot létrehozására. Elkötelezettségről akkor beszélünk, ha valaki szorosan érintettnek érzi magát a munkájában, és tapasztalja a fontosság, a lelkesedés és a kihívás érzését. Meggyőződés vagy bizalom kiépítését jelenti valamilyen minőségre, személy vagy tárgy tulajdonságára, vagy akár egy kijelentés igazságtartalmára vonatkozóan vagy az iránt.
  6. Üzleti gondolkodásmód (Business-oriented thinking) - Készség a helyzetek kezelésére és problémák megoldására úgy, hogy ez hozzáadott értéket teremtsen a vállalat részére, és végeredményben értéket hozzon létre a tulajdonosok/érdekelt felek számára. Az üzletfejlesztés sikeréhez tudni kell kezelni a vállalati környezet lehetőségeit és veszélyeit, valamint felismerni az elkerülendő szervezeti gyengeségeket és a kiaknázható erősségeket.
  7. Kommunikációs készségek (Communication) - Olyan készségtárat jelentenek, amelyek képessé tesznek minket arra, hogy úgy közöljünk információkat, hogy azok befogadása és megértése megtörténjen. A kommunikációs készségek az interperszonális viselkedés teljes repertoárját jelentik.
  8. Konfliktuskezelés (Conflictmanagement) - A konfliktusok felismerésének és kezelésének megfontolt, méltányos és hatékony módon történő gyakorlata. A konfliktuskezelés azon az elven alapul, hogy nem lehetséges megoldani minden konfliktust, de kezelésük elsajátítása csökkenti az improduktív eszkalálódás esélyeit.
  9. Delegálás (Delegating) - Készség funkciók vagy hatáskörök átruházása másra, azzal a céllal, hogy az illető eljárhasson a delegáló vezető nevében. A delegálás döntések meghozatalára hatalmazza fel a beosztottat, azaz a döntéshozatali jogosultság áthelyezéséről van szó az egyik szervezeti szintről egy lentebbi szintre. A mandátum személyhez és időhöz kötött.
  10. Diplomáciai készségek (Diplomacy) - Képessé tesznek arra, hogy figyelembe vegyük a tárgyalásban részt vevő felek eltérő érdekeit és értékeit, ezeket a különbségeket tiszteletben tartsuk, és a felekkel tapintatosan viselkedjünk.
  11. Érzelmi intelligencia (Emotional intelligence) - Az a képesség és készség, amelynek segítségével saját és embertársaink érzelmeit felismerjük, azonosítjuk, értelmezzük és kezeljük. Az érzelmi intelligencia fejleszthető.
  12. Felhatalmazás (Empowerment) - Képesség arra, hogy információkat, jogokat és hatalmat osszunk meg az alkalmazottakkal, hogy ők kezdeményezhessenek és döntéseket hozhassanak a problémák megoldására, a tevékenységek és teljesítmények javítása érdekében. A felhatalmazott szabadon dönthet, de vállalnia kell a felelősséget.
  13. Vállalkozás/Kockázatvállalás (Entrepreneurship) - Képesség és hajlandóság egy termelő társaság kitalálására, megszervezésére és irányítására annak minden velejáró kockázatával együtt, az ellenszolgáltatás pedig a haszon szerzése. A vállalkozó szellemet az innováció és a kockázatvállalás jellemzi, és alapvető összetevője a sikerességnek a folyamatosan változó és egyre versengőbb globális piacon.
  14. Végrehajtási készségek (Execution) - Készség a vezetői feladatok elvégzésére, teljesítésére, egy terv, feladat stb. végrehajtására, valaminek a sikeres megtételére. Az üzleti tevékenységeknek a közös értékekkel összehangoltan történő irányítását jelenti. Napjainkban a stratégiai célkitűzések teljesítése az egyik a legnagyobb vezetői kihívás.
  15. Visszacsatolási készség (Feedback) - Olyan információk a teljesítményről (ÉS NEM A VISELKEDÉSRŐL!), amelyek mentén az érintettek cselekedhetnek is. A visszacsatolásoknak érthetőnek kell lenniük, azokat tiszteletteljes módon kell átadni. A teljesítményét javítani szándékozó szervezetnek a visszacsatolások segítséget nyújtanak a szükséges kiigazítások megtételében. A visszacsatolás jelen idejű szükséglet. Nehéz elmélyültnek maradni bármilyen munkában úgy, hogy az ember nem kap naprakész, „online” információkat a teljesítményéről. A Flow élmény teljes átélése nagy részben abból ered, hogy az ember tudja, hogy amit csinál, annak jelentősége és következménye van. A visszacsatolás érkezhet a teljesítményt véleményező kollégáktól vagy felettesektől, de sokszor inkább maga a tevékenység az, amely az információt szolgáltatja.
  16. Jövőorientált gondolkodásmód (Future orientation) - Készség a hosszú távú gondolkodásra. Ez az „előretekintés” képessége.
  17. Információgyűjtés (Information gathering) - Készség azon megfelelő információk összegyűjtésére, amelyek alapján a következő lépés megtehető, illetve a jövő megtervezhető. A vezetőknek tudniuk kell, milyen információkat kell begyűjteniük, hol találják és hogyan gyűjthetik be őket, és végeredményben hogyan kell feldolgozniuk az összegyűjtött információkat.
  18. Intuitív gondolkodás (Intuitive thinking) - Olyan típusú gondolkodás, amely nem használ racionális folyamatokat, pl. tényeket és adatokat. Nincs fókuszpontja, nem lineáris, több dologra tekint egyszerre, a nagy képet nézi, perspektivikus. A jó intuíciók az évek alatt szerzett ismeretekkel és tapasztalattal jönnek, amelyekkel képesek vagyunk megérteni a világ és az emberek működését. Erőssége, hogy gyors eredmény érhető el általa. Megérzések vagy ösztön alapján végzett cselekedeteket értünk alatta. Érzelmek is vezérelhetik.
  19. Részvételi hajlandóság/készség a bevonódásra (Involvement) - A csapat/csoport tevékenységeiben való részvétel készségét jelenti. Aktív részvételt jelent a csapatmunkával járó tevékenységekben és a végrehajtási folyamatokban.
  20. Motiváló készségek (Motivation) - Birtokában a vezető képes arra, hogy a másokban rejlő a belső hajtóerőket a kívánt célok elérése érdekében mobilizálja. A motivációs képesség készség annak a megértéséhez és gyakorlásához, hogy mitől lesz és marad valaki motivált. Segít biztosítani, hogy mindenki a lehető legproduktívabb legyen.
  21. Szervezőkészség (Organizing) - több elem egyetlen tervszerű struktúrává való rendezésének képességét jelenti. Képesség arra, hogy olyan emberekből álló hálózatot hozzunk létre az egész szervezetre kiterjedően, akik segítenek megoldani a problémákat azok felmerülésekor. A jó szervezők úgy alakítják az ilyen hálózatokat, hogy azoknak olyan személyek is részei legyenek, akik egy konkrét stratégia megvalósítása során a várható különleges problémákat is kezelni tudják.
  22. Priorizálás (Prioritizing) - Készség arra, hogy tételek egy csoportját értékelve, azokat fontosság és/vagy sürgősség szerint rangsoroljuk.
  23. Gyors döntéshozatal (Timely decision-making) - Olyan készség, amely lehetővé teszi, hogy időzavarban is gyors döntéseket lehessen hozni olyankor, amikor korlátozott mennyiségű és elégtelen minőségű információ áll rendelkezésre. Ez a készség szükséges az autoriter és következetes döntéshozatalhoz.
  24. Egyéni erősségek felismerése (Applying personal strenghts) - Olyan készség, amely a saját vagy mások kiemelkedő tulajdonságainak felismerésére szolgál. Ezek a velünk született tulajdonságok, képességek az évek alatt, az élettapasztalat során személyes erősségekké alakíthatóak. Ez a készség annak a felismerését jelenti, hogy ezek az emberekben rejlő erősségek potenciálisan a szervezet előnyére fordíthatók.
  25. Szociális rendszerben való gondolkodás (Social system thinking) - Készség a helyzetek és az azokat befolyásoló társasági dinamikák tudatos kezelésére. Magában foglalja azoknak az interakciós stílusoknak és stratégiáknak az ismeretét, amelyek elősegítik céljaink elérését az interakciók során.
  26. Társadalmi felelősségvállalás (Social responsibility) - Készség arra, hogy úgy irányítsuk az üzleti folyamatokat, hogy azok összességében kedvező hatással legyenek a társaságban érdekelt felekre és a társadalom egészére.
  27. Stratégiai gondolkodás (Strategic thinking) - Segít a vezetőknek a célok kitűzésében, a prioritások meghatározásában, a politikákkal kapcsolatos problémák felülvizsgálatában, és a hosszú távú tervezésben. Az egyértelmű célok megléte nélkülözhetetlen a flow állapot eléréséhez. Ahhoz, hogy valaki el tudjon mélyedni egy tevékenységben, alapvetően fontos az, hogy minden pillanatban tudja, milyen feladatot kell elvégeznie. Természetesen fontosak a tevékenység végső céljai is, de az igazi élmény a cél felé történő haladásból ered, nem pedig annak eléréséből.
  28. Csoportmunka menedzsment (Teamwork) - A csoportos munka létrehozására, elősegítésére és irányítására való készség. Hatékony csoportmunka esetén a csoport egyes tagjai félreteszik egyéni érdekeiket, hogy a közös cél elérése érdekében dolgozzanak.
  29. Időgazdálkodási készségek (Time management) - Készség az idő szisztematikus, prioritásalapú allokációjára és disztribúciójára a párhuzamos igények között.

 

(©2016 ALEAS Sims, Inc., California - www.fligby.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://fligbymagyarul.blog.hu/api/trackback/id/tr888259716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása