Jobb világban akarsz élni?... Legyél jobb vezető!

FLIGBY magyarul

FLIGBY magyarul

Ki akar itt játszani?

...a harminc felettiek biztosan

2015. április 06. - Mr. Fligby

Az elején sokan nem tartották jó ötletnek, hogy időt és pénzt áldozunk vezetésfejlesztő szimulációk elkészítésére. A 2000-es évek elején kezdtünk el ilyen dolgokkal foglalkozni, amikor az e-learning épphogy megjelent a vállalatoknál. Alapvetően két ellenérv merült fel: (1) A leadership development "élő" műfaj, kell hozzá az ember-ember interakció; (2) A menedzsment komoly dolog, jellemzően "felnőttek" szakmája, így a videójáték-alapú megközelítéssel mellélövünk.

Nézzük most az utóbbi felvetést. Való igaz, már a legelejétől kezdve olyan szimulációkban hittem, amelyek túllépnek a hagyományos vállalati díszleteken. Az első fejlesztésünk témájaként a "változásmenedzsmentet" választottuk. Végül is, ahogyan Hérakleitosz, ókori görög filozófus már megfogalmazta, "egyedül a változás állandó", így jó üzletnek tűnt ebbe a témába invesztálni. Hosszú heteket töltöttünk a tervezéssel. Körbeültük a nagy tárgyalóasztalt, és azon agyaltunk, hogy milyen kerettörténet segítségével illusztráljuk a változások irányításával kapcsolatos vezetői kihívásokat. Mert ugye, minden valamirevaló játéknak van egy sztorija, amely megmozgatja az emberek fantáziáját. Kellenek a jó helyszínek, a történések és az izgalmas karakterek. Az ezekkel való azonosulás alapozza meg a személyes motivációt, és az elköteleződést, hogy hosszú órákra elmerüljön a felhasználó a programban. (Ha számszerűsíteni kellene egy vezetésfejlesztő szimuláció sikerét, szerintem csak elég megnézni, mennyi időt töltenek az emberek önszántukból az adott játékkal.)

Sosem felejtem el, volt egy jó fej programozó srác, aki azt javasolta modellezzünk egy olyan változást, amely akkor mindennapos volt a vállalatok életében: épüljön a szimuláció egy ISO-bevezetési folyamat történetére! Nem tagadom, volt ebben ráció, de ez már akkor sem tűnt túl izgalmasnak.

Merthogy egy jó fejlesztő program bizony sokkal inkább emóciókról szól, mintsem rációról. Így elvetettük az ISO-s ötletet, és inkább felrajzoltunk egy vidéki szállodát, melynek a jobb napokat is megélt étterme egy mindennapi hős után kiált. A küldetés az volt, hogy Kotter 8 lépéses változásmenedzsment eszköztárát alkalmazva újra növekedési pályára állítsuk a céget. Közben a játékosnak pedig rá kell jönnie, hogy a beszerzési vezető a saját bizniszével folyamatosan megrövidíti a tulajdonosokat.

Na de kik is játszanak valójában? Érdemes néhány érdeklődő pillantást vetni a videójáték-ipar statisztikáira. Sokat böngészem ezeket az adatsorokat, mert nagy segítséget jelentenek annak megértésében, hogy miként is tanulnak (gondolkodnak?) a vezető beosztású emberek. 

average_gameplayers_age.jpg

Ezt az adatsort az ESA éves jelentései alapján készítettem, és jól jelzi, kiknek is dolgozunk. Szemmel láthatóan felnőtt az első olyan menedzser generáció, amely videójátékokon szocializálódott. Mindez több, mint tíz évvel ezelőtt persze nem volt ilyen egyértelmű.

A történethez azért hozzátartozik, hogy a "VáltozásMenedzsment" programunk 2003-ban digitális tartalomként elsőnek nyerte el a Magyar Terméknagydíjat. A legnagyobb elismerésnek mégis azt tartom, hogy több száz postai középvezető is megpróbálta rendbe tenni a lepukkant szálloda vidéki éttermét: jellemzően 50+ -os, a Magyar Postánál szocializálódott vezető hölgyek és urak. A játéknak aztán elkészült a bolgár és román verziója, jó sok licenszet eladtunk belőlük. Megvan németül is, de az sosem lett nagy siker, mert egyik partnerünk sem értette, mi a vicces abban, hogy a beszerzési vezető ellopja az árut. Igen, ez is egy fontos tanulság: figyelni kell a kulturális különbségekre! Ez a téma is biztosan megér egy önálló blogbejegyzést.

Azóta sok idő eltelt, mi pedig most az amerikai piacot kóstolgatjuk a flow játékunkkal. Pár napja felkereste a kaliforniai irodát két Navy SEAL kiképzőtiszt. Olyan vezetésfejlesztési megközelítést szeretnének, amely segít a harctéri parancsnokoknak küldetés közben a team-flow kialakításában és fenntartásában. Jó kis vezetői kihívás, komolytalannak éppen nem nevezhető helyzetekben. Hamarosan tesztelni fogják a FLIGBY-t, én meg azon mosolygok magamban, hogy még mindig találkozom olyan HR szakemberekkel, akik szerint a játék gyerekeknek való:-)

(A szerző Vécsey Zsadány, az ALEAS Sims társalapítója)

A bejegyzés trackback címe:

https://fligbymagyarul.blog.hu/api/trackback/id/tr267344124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása