Idén a FLIGBY műhely meghívást kapott Magyarország vezető médiakonferenciájára. Ez jó lehetőséget teremtett arra, hogy beszélgessünk kicsit az interaktív filmről. Amióta a NETFLIX 2018 decemberében bemutatta saját gyártású Black Mirror sorozatának "Bandersnatch" epizódját, jelentősen megnőtt az érdeklődés az interaktív-film, mint szórakoztatóipari műfaj iránt. A nézők (felhasználók? játékosok?) túlnyomó része persze odavan ezért az újításért, hiszen izgalmas dolog aktív részesévé válni egy kalandnak, és meghatározni, merre is haladjon a történetvezetés.
Bandersnatch - Az első döntési pont: mit kérsz reggelire?
A várakozások ismeretében a Netflix nem spórolt az attarkción: új streaming-motort fejlesztett az epizódhoz, és ígérete szerint a közeljövőben több produkcióban is alkalmazza majd az interaktív filmes megközelítést. Ha az ember beleolvas a nemzetközi sajtó alapvetően pozitív kritikáiba, érdekes dolgokra lesz figyelmes. A művészeti értékelések mellett a részletesebb elemzések feltették a kérdést: mire jó ez az egész, úgy mégis.
Nyilván a szórakoztatás egy új formája van születőben, de ennél talán fontosabb, hogy az interktív filmben a néző döntési-streamje remek profilozási lehetőségeket rejt magában. A döntések ugyanis csak részben szólnak arról, hogy izgalmas kihívást kínálva megadják a virtuális világ irányításának illúzióját. Ennél fontosabb, hogy olyan elemezhető adathalmazzal ajándékozzák meg a szolgáltatót, amely alapját képzi fogyasztói profilok részletes kidolgozásának, és az egyéni preferenciáknak megfelelő tartalmak előállításának.
A sorozatok jelentős részét green-boxban forgatják: a látvány túlnyomó részét utólag, szoftveresen állítják elő (CGI=Computer Generated Image). A technika pedig mindinkább megengedi, hogy a végső verzió real-time, vagyis valós időben készüljön el: neked, a te elvárásaidnak megfelelően, amelyet az intelligens elemző rendszerek a történetben előzőleg hozott döntéseid alapján állítanak elő. Végül is nem mindegy, hogy a főszereplő mögött az utcán egy családi batár, vagy egy éppen a héten bemutatott kétüléses rodster parkol.
Tulajdonképpen a FLIGBY-nél mi is ezt csináljuk. Profilozunk az interaktív borászatos filmben meghozott döntések alapján. Nyilván nem azzal a céllal, hogy pontosan célozhassunk reklámokat, hanem hogy érdemi visszajelzést adjunk 29 alapvető vezetői kompetencia alkalmazási rutinjával kapcsolatban.
Az elmúlt években egyébként elegendő mennyiségű felhasználói adatunk gyűlt össze ahhoz, hogy komolyabb trendeket is fel lehessen vázolni a vezetői magatartásminták értékeléséhez. Itt van rögtön az egyik leggizgalmasabb kérdés: vajon igazak-e a sztereotípiák a "női versus férfi" vezetők vonatkozásában. A fenti grafikon jól mutatja, hogy első ránézésre a hölgyek valóban inkább az érzelmi-alapú vezetői megközelítést részesítik előnyben, hiszen olyan kompetenciák, mint a felhatalmazás (empowerment), a diplomácia (diplomacy), vagy a "szociális rendszerekben való gondolkodás" képessége (social dynamics) jellemzően felülreprezentáltabb, mint a férfi vezetők esetében.
Jelenleg több olyan kutatást is indítottunk amerikai egyetemi partnereinkkel, amelyek tízezres nagyságú minták alapján elemzik ezeket a különbségeket (vagy éppen hasonlóságokat) a szervezeti hierarchiában betöltött pozíció, vagy éppen kulturális háttér függvényében.
Szóval interkatív filmekkel profilozni érdekes innováció. A szórakoztatás és a fejlesztés határán egyensúlyozni pedig valódi kihívás, különösen akkor amikor az "engagement" mindinkább alapelvárás a vezetésfejlesztésel kapcsolatban. Örömmel fogadtam el így a Media Hungary alapítójának, Csermely Ákosnak a felkérését, hogy röviden beszéljek erről a műfajról és a Flowról. Nagy megtiszteltetés volt számomra az előadás résztvevőinek pozitív visszajelzése, különösen Valéria posztjára vagyok büszke, ezúton is köszönöm! :-)
(A bejegyéz szerzője Vécsey Zsadány, az ALEAS Simulations, társalapítója)